Náhradní plnění 2020

Nevíte si rady s náhradním plnění a zajímá Vás, které služby lze v rámci náhradního plnění odebírat?

Na této stránce zjistíte koho se náhradní plnění týká, jaké služby v rámci náhradního plnění odebírat a jak správného dodavatele služeb vybrat.

Co je náhradní plnění?

Pokud zaměstnáváte více než 25 zaměstnanců, ze zákona Vám vzniká povinnost zaměstnávat zdravotně postižené pracovníky (OZP), a to v povinném podílu 4% k celkovému počtu zaměstnanců. Pokud tedy zaměstnáváte právě 25 zaměstnanců, Vaší povinností je zaměstnat jednoho OZP pracovníka.

Jak můžete náhradní plnění v roce 2020 splnit?

Náhradní plnění lze splnit těmito třemi způsoby nebo jejich kombinací:

  • Přímým zaměstnáním OZP
  • Odběrem služeb v rámci náhradního plnění
  • Odvod do státního rozpočtu

Jak lze tedy povinný podíl splnit pomocí náhradního plnění?

Povinný podíl splníte odběrem služeb či zboží ve výši 7 násobku průměrné měsíční mzdy za I.-III. čtvrtletí 2020. Za rok 2019 byla průměrná měsíční mzda za 33 429 Kč. Ke splnění povinného podílu za jednoho nezaměstnaného OZP tedy vaše firma odebere služby ve výši 7 x 33 429 Kč tedy 234 003,- Kč.

Služby, které můžete v rámci náhradního plnění odebírat

Služby je možné kombinovat a sestavit si tak praktický balíček na míru.

Výhody odebírání služeb

  • Podpora zaměstnávání OZP
  • Úspora na odvodech státu
  • Splnění zákonem stanovený povinný podíl OZP
  • Úspora času a peněz
  • Zisk užitečných služeb
  • O administraci se postaráme my
  • Vyhnutí se pokutě až 1.000.000 Kč

Ohlášení plnění povinného podílu

Pro odběratele je administrativa velmi jednoduchá. Podle zákona musí nahlásit do 15. února nadcházejícího roku na krajské pobočce Úřadu práce splnění povinného podílu. Více informací o registraci odběratele.

Jak vybrat poskytovatele náhradního plnění

Náhradní plnění může poskytovat pouze zaměstnavatel s nadpolovičním počtem zaměstnanců se zdravotním postižením a disponovat potvrzením o zaměstnávání více než 50% OZP zaměstnanců. Rozhodně si tedy zkontrolujte, že vámi vybraný dodavatel tímto dokumentem disponuje. Solidní poskytovatel by měl být zařazen v katalogu organizací zaměstnávajících více než 50% osob se zdravotním postižením na stránkách ministerstva práce a sociálních věcí. Mnoho poskytovatelů služeb náhradního plnění má potvrzení vyvěšené i na svých webových stránkách.

Pár typů k výběru správného dodavatele:

  • Vybírejte si dodavatele s dlouholetou zkušeností v oboru.
  • Zkontrolujte si reference od minulých či současných zákazníků.
  • Zjistěte si nejdůležitější informace na jejich webových stránkách, napoví Vám už to, jak jsou vedené a spravované a jestli obsahují důležité informace.

Jak začít a vše vyřešit včas?

1) Vyberte si dodavatele.

2) Kontaktujte obchodníka, který Vám dle svých zkušeností doporučí služby na míru a představí regionální reference – vše u Vás ve firmě, nikam nemusíte jezdit.

3) Seriózní dodavatel Vám sdělí optimální výši rozpočtu pro daný rok, někteří mají i praktické kalkulačky (aplikace na webových stránkách).

4) Odběr služeb v rámci náhradního plnění společně sjednejte smluvně.

5) Koncem každého roku dochází k vyhlášení průměrné mzdy za I. až III. čtvrtletí daného roku, která určuje výši náhradního plnění. Po aktuálním přepočtení doobjednejte služby, nebo splňte odvodem státu (kombinace splnění povinného podílu).

6) Administrativu má na starost dodavatel, ujistěte se, že je vše v řádném termínu zavedeno do evidence MPSV.

7) Do 15. 2. následujícího roku vykažte příslušnému úřadu práce formulář o splnění povinného podílu.